Twój kodeks zdrowia – Kodeks-a-zdrowie.pl

Witamy w internetowym serwisie kodeks-a-zdrowie.pl. Dostarczamy pełny dostęp do artykułów i porad zdrowotnych 24 godziny na dobę. Odchudzanie, uroda, zioła, choroby.

Ocet – właściwości zdrowotne

Ocet – właściwości zdrowotne


O octach w lecznictwie mówi się coraz więcej, więc jakbyśmy mogli pominąć ten temat? 🙂 Używany jest od kilku tysięcy lat, już babilończycy wyrabiali różne rodzaje octów jako produkt leczniczy i handlowy. Miał wiele zastosowań nie tylko medycznych, ale zdecydowanie to właśnie na nich się skupimy. W Starym Testamencie możemy odnaleźć wzmianki, że używano go do leczenia ran, w starożytnych Chinach mieszanka siarki i octu była stosowana jako środek do dezynfekcji rąk. W Ameryce XVIII-wieczni lekarze stosowali ocet na takie dolegliwości jak krup, czyli podgłośniowe zapalenie krtani wywołane z reguły przez wirusy, wszelakie zatrucia, bóle brzucha, gorączkę czy też obrzęki.

Czym jest ocet?

Ocet jest wodnym roztworem kwasu octowego, zwykle 6-10% o bardzo ostrym, charakterystycznym zapachu i smaku. Rodzajów octu jest bardzo wiele, na początku należy wspomnieć o spirytusowym, powstającym w wyniku fermentacji spirytusu oraz winnym powstającym w wyniku fermentacji wina. Generalnie ocet można wyprodukować z surowców zawierających dużo cukrów i skrobi (są to substraty niezbędne, aby zaszedł proces fermentacji) takich jak chociażby jabłka, winogrona, ryż czy ziemniaki.

Dlaczego produkuje się ich tak wiele?

To ocet i to ocet, po co aż tyle rodzajów? Przede wszystkim podczas procesów w których powstaje ocet do roztworu przechodzą związki czynne. Jak więc się na pewno domyślacie, zależnie od tego co jest bazą octu mamy różne substancje i to wpływa na efekt. 🙂 Bardzo ładnie do roztworu przechodzą związki fenolowe, kwasy organiczne. Dodatkowo możemy przygotować octy ziołowe, ale o tym za chwilę. 🙂

Jakie korzyści niesie dla zdrowia?

Przede wszystkim aktywność przeciwbakteryjna – kwas octowy i inne kwasy organiczne przenikają do komórek bakteryjnych powodując ich zniszczenie. Co najlepsze – żaden z kwasów nie jest niebezpieczny dla ludzkiego organizmu. Ponad to działa przeciwutleniająco oraz potencjalnie przeciwnowotworowo.
Według badań zarówno na zwierzętach jak i na ludziach ocet przyczyniał się do zwiększenia wrażliwości tkanek na insulinę w przypadku cukrzycy II typu, co oznacza, że może być alternatywą w leczeniu początkowych stadiów choroby. Co prawda grupa ochotników była niewielka, więc same badania na ludziach nie mogą być wyznacznikiem wiarygodności, ale wielokrotnie prowadzono badania na szczurach i wyniki mówią same za siebie. Dlaczego tak się dzieje? Są różne hipotezy skąd. Jedna z nich zakłada, że kwas octowy zapobiega całkowitemu rozkładowi cukrów złożonych do prostych, drugie rozwiązanie miałoby polegać na zwiększeniu wychwytu glukozy przez tkanki co obniża jej poziom we krwi. To wszystko połączone z przyspieszeniem opróżniania żołądka oraz zmniejszeniem uczucia głodu powoduje, że ocet może pomóc również w walce z otyłością.

To wszystko?

Otóż nie! Ocet wpływa protekcyjnie na cały układ krążenia. Prowadzono badania in vivo z wykorzystaniem octu jabłkowego, w których zaobserwowano spadek poziomu cholesterolu LDL i generalną poprawę profilu lipidowego u badanych zwierząt. Dodatkowo doustnie przyjmowany ocet (badano ryżowy) obniża ciśnienie krwi. Dla tych zainteresowanych mechanizmem działania podpowiem, że dzieje się to poprzez hamowanie enzymu konwertazy angiotensyny… zresztą, opowiadałam Wam o inhibitorach ACE przy okazji posta o chabrach, więc żeby nie uprawiać autoplagiatu <klik>. 🙂
Co ciekawe zaobserwowano, że bakterie kwasu octowego, czyli te małe komóreczki odpowiedzialne za proces powstawania octu, produkują prekursory sfingolipidów. Czym są sfingolipidy? To istotny element budulcowy błon komórek, zwłaszcza tkanki nerwowej skąd. Przeprowadzono badania na szczurach z demencją i okazało się, że po 10 dniach nastąpił zauważalny wzrost funkcji poznawczych. Na podstawie tych wyników postawiono hipotezę, że ocet może zapobiegać demencji u ludzi.

Octy ziołowe

Jak się domyślacie zapewne działanie octów ziołowych jest takie jak octu plus delikatne właściwości typowe dla danego zioła. Otrzymujemy je metodą maceracji – odpowiednie zioła zalewamy octem (może być winny, może być jabłkowy – Wasza inwencja 🙂 ) i odstawiamy w ciemne, ciepłe miejsce na minimum dwa tygodnie. Po tym czasie cedzimy przez gazę i ocet ziołowy gotowy. I tak na przykład jeśli wykorzystamy kolendrę lub koper uzyskamy ocet bardzo korzystnie wpływający na problemy trawienne, kurdybanek będzie świetnym pomysłem na problemy z cholesterolem a przy problemach z wszawicą sprawdzi się ocet lawendowy do płukania włosów. Tak naprawdę ile roślin tyle zastosowań, jedynie wyobraźnia nas w tym przypadku ogranicza. 😉

Jak używać octu?

Wszystko super, ale jak właściwie używać octu? Można zewnętrznie (chociażby do płukania włosów) w postaci rozcieńczonej, mniej więcej pół na pół z wodą. Wewnętrznie roztwory 2-5%, czyli na oko jakaś łyżka-dwie octu na szklankę wody.
Nad stosowaniem powinny się poważnie zastanowić osoby z nadkwasotą żołądka i chorobą refluksową.
W pozostałych przypadkach nie należy odstawiać leków na rzecz samoleczenia – najważniejsze to zdrowy rozsądek. 🙂

Źródła:

  • Budak NH, Avkin E, Seydim AC, Greene AK, Guzel-Seydim ZB. 2014. Functional properties of vinegar. J Food Sci.
  • Ebihara K, Nakajima A. 1988. Effect of acetic acid and vinegar on blood glucose and insulin responses to orally administered sucrose and starch. Agric Biol Chem
  • Fukami H, Tachimoto H, Kishi M, Kaga T, Tanaka Y. 2010. Acetic acid bacterial lipids improve cognitive function in dementia model rats. J Agric Food Chem
  • Salbe AD, Johnston CS, Buyukbese MA, Tsitouras PD, Harman SM. 2009. Vinegar lacks antiglycemic action on enteral carbohydrate absorption in human subjects. Nutr Res.
  • Yamashita H, Fujisawa K, Ito E, Idei S, Kawaguchi N, Kimoto M, Hiemori M, Tsuji H. 2007. Improvement of obesity and glucose tolerance by acetate in Type 2 diabetic Otsuka Long-Evans Tokushima Fatty (OLETF) rats.
  • Yamashita H, Fujisawa K, Ito E, Idei S, Kawaguchi N, Kimoto M, Hiemori M, Tsuji H. 2007. Improvement of obesity and glucose tolerance by acetate in Type 2 diabetic Otsuka Long-Evans Tokushima Fatty (OLETF) rats

Rate this post

14 thoughts on “Ocet – właściwości zdrowotne

  1. It’s really a cool and useful piece of info. I am happy that you just shared this helpful information with
    us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.

  2. Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell and gave it to my
    4 year old daughter and said „You can hear the ocean if you put this to your ear.”
    She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I
    had to tell someone!

  3. Hi this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or
    if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have
    no coding knowledge so I wanted to get guidance from someone with experience.
    Any help would be greatly appreciated!

  4. I am extremely impressed together with your writing skills as smartly
    as with the structure on your weblog. Is this a paid subject
    matter or did you modify it yourself? Anyway stay
    up the excellent high quality writing, it’s uncommon to peer a great blog like this one today..

  5. My coder is trying to persuade me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the costs.

    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on several websites for about a
    year and am anxious about switching to another platform.

    I have heard fantastic things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress content
    into it? Any kind of help would be really appreciated!

  6. Hi I am so excited I found your website, I really found you by mistake, while I was searching on Google for something else, Anyways I am here now and would
    just like to say thank you for a fantastic post and a all round
    enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have time
    to browse it all at the minute but I have book-marked it and also
    added in your RSS feeds, so when I have time I will be back
    to read more, Please do keep up the awesome work.

  7. Hi, I do believe this is an excellent blog. I stumbledupon it ;
    ) I may return once again since I bookmarked it.
    Money and freedom is the greatest way to change,
    may you be rich and continue to guide others.

  8. Hi there, I discovered your blog via Google while searching for a
    related matter, your web site got here up, it appears to be like good.
    I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

    Hi there, just changed into alert to your blog thru Google,
    and located that it’s truly informative. I am gonna watch out
    for brussels. I’ll be grateful in case you proceed this
    in future. Numerous people will probably be benefited from your writing.
    Cheers!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.